9. desember 2010

Vann


















Her har jeg tatt bilde av fryst vann, altså is på bakken. Jeg syntes det var et utrolig spennende mønster i isen og det var kjekt å se på, det fanget blikket mitt. Jeg likte komposisjonen og syntes det ble et fint utrykk og magisk bilde. Det var allerede en liten kontrast mellom fargene i bildet, men jeg har forsterket den i Adobe Bridge for å gjøre bilde enda mer uttrykksfult. Det er også en del gjentagelse og små linjer i bildet som skaper en fin komposisjon. Interessepunktet ligger oppe til venstre og isen der har et annet, større mønster som skaper en kontrast og interesse i bildet. Jeg syntes bildet ble litt annerledes og er ikke nødvendigvis det første du tenker på når du hører du skal ta bilde av vann. Bildet er tatt med speilreflekskameraet mitt Canon EOS 1000D. Idèen bak bildet var å bruke vann som utgangspunkt, men i en annen form enn flytende og å finne ut hvor spennende is egentlig kan være, fordi det kan jo også være veldig kjedelig.


















Dette bildet er også av fryst vann, altså frost. Jeg elsker måten frosten skaper et så spennende uttrykk og flotte illusjoner. Jeg syntes at frosten på bladet til høyre ser ut som en rose, eller en blomst. Bildet illustrerer vinterens flotthet bra. Jeg syntes det fungerer fint som komposisjon og at det er et spennende og fint bilde å se på. Det er fin kontrast mellom det lyse og det mørke. Bildet ligger nesten i det gylne snitt som skaper en fin balanse. Interessepunktet er oppe i høyre hjørne, på "rosen". Bildet er tatt med speilreflekskameraet mitt, Canon EOS 1000D. Idéen bak dette bildet er også vann i en annen form enn flytende, nemmlig fryst, men også å vise hvor fantastisk vakkre former frosten lager hvis du bare studerer dem godt nok.


















I motsetning til de to bildene over er dette et varmt bilde. Det er rød konditorfarge dryppet i vasken full med vann og det er tatt med lav lukkertid for å fryse bevegelsen. Du ser helt klart dråpen som spretter opp av vannet. Jeg syntes det er et spennende og annerledes bilde å se på. Jeg har redigert kontrasten for å forsterke rødfargen. Midten av det røde, rett under dråpen er i interessepunktet og det er en liten kontrast mellom den gul/grønnlige bakgrunnen og den røde fargen. Det er små, litt utydelige skrålinjer i bakgrunnen, alt dette skaper en fin komposisjon. Bildet er tatt med speilreflekskameraet mitt Canon EOS 1000D. På dette bildet ville jeg prøve noe nytt, og bruke rød konditorfarge istedenfor vanlig vann for å skape bevegelse i vannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar