9. desember 2010

Lys



















Dette bildet er også tatt i høstferien, sent en kveld når det har vært mørkt. Det er lysene fra byggninger på andre siden av sjøen som er motivet. Bildet er tatt med lav lukkertid for å fryse bevegelsene. Sirklene og mønsteret er skapt ved at jeg har beveget kameraet mens jeg tok bildet. Jeg syntes det er utrolig fascinerendes at vi kan få så utrolig kule effekter bare ved å bevege på kameraet og å ha de rette instillingene. Lyset skaper en fin komposisjon i bildet med mye gjentagelse, kontrast mellom varmt og kaldt, og lyst og mørkt, og interessepunkt samtidig som alt på bildet er veldig interessant og fanger blikket ditt. Lyset gjør også at bildet blir veldig varmt. Bildet er tatt med speilreflekskameraet Canon EOS 1000D. Idèen bak bilde var å utforske hvor spennende bildene kunne bli ettersom jeg brukte forskjellig lukkertid og hvordan jeg beveget kameraet mitt og jeg lærte utrolig mye av det. Blandt annet hvordan lyset oppfører seg når du bruker slike instillinger og hvor utrolig gøy det er å ta slike bilder. Her har jeg brukt lukkertid 1.6 og blenderåpning f/3.5.

















Dette bildet syntes jeg er utrolig interessant og spennende, fordi motivet er en speiling i himmelen, tatt på en ferjetur. Så det er innsiden av ferjen, med vinduer og passasjerer som speiles igjen.  Idèen var å fange lyset og refleksjonen. Det er lyset som reflekterer og skaper denne spennende speilingen, du kan også se hvordan havet er reflekter gjennom refleksjonen av vinduene. Det er et veldig kaldt bilde i og med at alt er blått og hvit, mens det samtidig er en liten kontrast mellom den svarte holmen som vises og det hvite på bildet (Lys/mørk og komplimentær kontrast). Skyene nederst på bildet og linjene i taket skaper spennende linjer i bildet. Bildet er tatt med speilreflekskameraet Canon EOS 1000D.


















Dette bildet er tatt inni peisen av glødende trekubber. I og med at det er ild som er motivet er et utrolig varmt og herligt bilde. Idèen var å utforske lyset og gløden som finnes i flammene. Jeg prøvde å skape et litt annerledes og spennende bilde. Du ser tydelig at det er forskjellige 'nivåer' og styrke i lyset som skaper spenning i bildet. Det er også veldig mørkt som forsterker varmen og gløden. Interessepunktet ligger i den lille blå flammen nederst til venstre. Det ligger også en liten kontrast i denne flammen, i og med at den er en helt annen farge en resten - den er kald og reseten er varmt. Det er et spennende mønster i flammene og vedkubbene og jeg syntes dette skaper en fin balanse i bildet. Det er tatt med speilreflekskamerkaet mitt, Canon EOS 1000D. Her har jeg brukt lukkertid 1/20 og blenderåpning f/5.0.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar