9. desember 2010

Blender og Lukker


Jeg ville ha et litt mer unikt og annerledes bilde, derfor tok jeg den utstoppa ugla vår og satt ut i snøen, ved en busk. Jeg ville ha et naturlig bilde, med naturlige og kalde farger. Jeg har brukt blender for å skape uklar bakgrunn og ugla klar og i fokus. Jeg har redigert konrtasten litt for å forsterke den. Interessepunktet ligger i ansiktet til ugla. Det er en liten kontrast i bildet mellom de lyse og mørke fargene. Jeg syntes det er et veldig fredelig og rolig bilde, samtidig som det er et spennende mønster i pelsen til ugla. Jeg ville prøve ut det å først og fremst ta bilde av ugla ute, men også det å skape et naturlig og vakkert bilde. Bildet er tatt med speilreflekskameraet Canon EOS 1000D. Du kan lese om blender i et tidligere innlegg her. Jeg har brukt lukkertid 1/15 og blenderåpning f/5.0 

Dette bilde kunne gått under kategorien lys også, fordi det er det det er. Det er tatt sent en kveld i høstferien, hvor alle gatelys og lys i husene var på, det er også tatt ved sjøen, som skaper speiling av lyset. Jeg har brukt kort lukkertid og beveget kameraet for å få sirklene og mønsteret. Du kan lese et tidligere blogginnlegg om lukkertid her. Jeg syntes bilde er veldig spennende å se på, litt magiskt. Det er fin kontrast mellom de lyse fargene og den svarte "bakgrunnen". Det er også mange linjer og mye gjentagelse i bilde, som skaper en fin komposisjon.  Idéen var å eksperimentere med lyset og dets linjer for å skape en flott og spennende komposisjon. Bildet er tatt med speilreflekskameraet Canon EOS 1000D. Jeg har brukt lukkertid 0.5 og blender f/5.0.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar