7. oktober 2010

Komposisjon


















Ideen bak bildet er å skape en fin komposisjon. Bildet inneholder mange av komposisjons "reglene" som gjør at bildet fungerer bra. I bladet er det små skrålinjer som skaper spenning i bildet. Det er også litt skrålinjer i hånden og noen mer utydelige i bakgrunnen. Jeg har forsterket kontrasten i bildet bitte litt. Det er allerede en fin kontrast mellom det grønne i bakgrunnen og det røde bladet. Interessepunktet er bladet. Jeg har tatt bilde med speilreflekskameraet mitt Canon EOS 1000D. Jeg har også brukt makro instillingen på kameraet for å gjøre motivet i bildet klarere ved at bakgrunnen er uklar.



















Ideen var å skape et spennede bildet med bevegelse. Lillesøsteren min er modell. Hun er interessepunktet og den rosa jakken vises ekstra godt pga. fargen. Det er mange skrålinjer i bildet, f.eks. bak på veien og på søsteren min som skaper spenning og bevegelse. Jeg har redigert bildet litt, spesielt kontrasten for å få en litt varmere følelse, for å få søstera mi til å poppe litt mer frem og for å gjør fargene sterkere. Du kan dele dette bildet inn i det gylne snitt som gjør slik at bildet er fint og beroliggende å se på. Jeg har tatt bildet med speilreflekskameraet Canon EOS 1000D og har øvd meg på å stille lukkerhastigheten. Du kan lese innlegget mitt om lukkerhastighet her .

Originalbildet 





























Jeg syntes spindelvev er helt fantastiske og nydelige å se på, dessuten fungerer de bra som komposisjon i bilder. Spindelvevet inneholder mange fine skrålinjer som skaper ett fint uttrykk og spenning i bildet. Det er også en fin kontrast med det hvite i spindelvevet og den sterke grønn fargen i bakgrunnen. Jeg har redigert fargen og kontrasten i bildet ganske mye fordi originalbildet er så lyst og kjedelig. Interessepunktet i bildet ligger øverst i høyre hjørne. Jeg har tatt bildet med speilreflekskamereaet mitt Canon EOS1000D. Jeg lærte at det var ganske vanskelig å ta bilde av spindelvev når det var så lyst ute siden spindelvevet er så veldig lyst selv, men det fungerte bra etter at det ble redigert.

Originalbildet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar