7. oktober 2010

Høst


















Jeg føler at dette bildet er veldig høst i og med at man kan se at busken er begynt å bli oransje, mens en del av den (bakgrunnen) forsatt er grønn. Det at busker og blader skifter farge er noe av det jeg forbinder med høsten så dette bildet passer bra. Det er også en fin kontrast mellom fargene som gjør bildet mye mer spennede enn uten. Interessepunktet er den oransje delen av busken. Jeg har ikke redigert bildet i og med at kontrasten og utrykket var så fint fra før. Dette bildet er tatt med speilreflekskameraet mitt Canon EOS 1000D og med instillingen makro (nærbilder). Jeg lærte hvor godt makro instillingen fungerer og hvilken effekt den kan ha på bildet.



















Dette bildet har en veldig sommerslig følelse over seg når sola skinner og himmelen er blå (heldigvis
finnes det slike høstdager også), men det er fremdeles noe høstlig over det når du ser på bladene i forskjellige farger. Ideen var å kaste bladene opp for å skape en følelse av bevegelse og vind i bildet. Stilkene på bladene danner små skrålinjer som også gir følelse av bevegelse og spenning. Det er mye lys i bildet og derfor mye skygge på bladene, som skaper en spennede kontrast. Jeg har ikke redigert kontrasten i bildet siden fargene og kontrasten var flott fra før. Når bildet ble redigert ble skyggene for mørke og det fine lyset i bildet ble ødelagt. Gerd Marie har hjulpet meg og lært meg å redigere bort ting i bildet (i Photoshop). I orginalbildet kan man se hodet til søstera mi og en del av en byggning som er forstyrrende. Bildet er tatt med speilrefleks kameraet mitt Canon EOS 1000D hvor jeg har endret på lukkerhastigheten for å fryse bildet. Du kan lese et innlegg jeg har hatt om lukkerhastighet her .

Originalbildet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar